Trainen

Het doel van trainen is gedragsverandering teweegbrengen. Iets op een andere wijze gaan doen dan je gewend bent. Bijvoorbeeld omdat oude gewoontes jou niet brengen wat je wilt. Of omdat je wilt experimenteren met iets nieuws.

Zo kun je relaties versterken, zowel zakelijk als privé. Maar ook omzet verhogen en nieuwe klanten aantrekken. Kortom, door training kun je jezelf, jouw team en je organisatie verbeteren.

Ik train op locatie in Nederland, incompany en op verzoek ook op mijn trainingslocatie in de bossen van Rheinland Pfalz, Duitsland.

Trainingsprogramma’s bied ik aan zowel via ‘open inschrijving’ (zie mijn agenda) als Tailor Made; op maat gemaakt en afgestemd op jouw specifieke (organisatie) wensen.

Hieronder vind je de modules die ik nu aanbied. In overleg zijn andere thema’s mogelijk.

 

Overzicht:

  • Special voor uniformberoepen: Hoe blijf ik loyaal zonder in conflict te komen met mijn kernwaarden?

  • Special voor juristen: Hoe zet ik mijn gevoel en emoties in ten behoeve van mijzelf en mijn omgeving?

  • Voor HR managers: Hoe trek ik gemotiveerde mensen aan en hoe behoud ik de goede voor mijn organisatie?

  • Voor teams, leidinggevenden en HR professionals: Succesvoller zijn door je kwaliteiten nóg effectiever in te zetten.

Special voor uniformberoepen:

Hoe blijf ik loyaal zonder in conflict te komen met mijn kernwaarden?

Deze training levert je o.a. op:

  • Effectief kunnen inzetten van je kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen;
  • Praktische tools die je helpen om belemmerende gedachten aan te pakken;
  • Sterk in je schoenen staan bij loyaliteitsdilemma’s;
  • Handelen vanuit je zingeving;
  • Om kunnen gaan met ‘moeilijke’ mensen.

 Motto: Ik laat mijzelf niet zitten!

 

Een uniformberoep kenmerkt zich vooral door een grote loyaliteit. Loyaliteit naar de organisatie en collega’s toe. Je draagt ook niet voor niets een uniform. En op dat uniform ben je trots, en terecht! Maar ook op je organisatie ben je trots. Die organisatie is er om anderen te helpen, te beschermen. En dat is het waar jij voor gaat; die ander helpen.

Vaak werk je onder moeilijke omstandigheden en is de (werk)druk daardoor hoog. Je voelt dat de organisatie te allen tijde een beroep op je moet kunnen doen. “Nee” komt eigenlijk niet voor in jouw ‘woordenboek’.

Maar, waar ben jijzelf? Spelen jouw kernwaarden ook een rol? Mag jij er zelf ook nog zijn? Of cijfer je jezelf weg? Voelt het egoïstisch om aan jezelf te denken? Vind je dat dat niet kan?

Ik heb heel veel jaren als uniformberoeper dienstgedaan. Zo’n 10 jaar als beroepsofficier bij de Koninklijke Landmacht en daarna 25 jaar als reservist. Ik ben altijd uit overtuiging loyaal geweest.

Maar ik heb ook ervaren dat onvoorwaardelijke loyaliteit donkere kanten heeft. Pas nadat ik (noodgedwongen) naar mezelf ben gaan luisteren, mijn eigen kernwaarden heb laten meewegen en af en toe “Nee” kon zeggen, ben ik een effectievere en sterkere schakel in de organisatie geworden.

Dit gun ik iedere uniformberoeper. En daarom heb ik het tweedaagse trainingsprogramma “Loyaal aan de organisatie én aan jezelf: Effectief en gelukkig functioneren als uniformberoeper” gemaakt. Of je nu bij Defensie werkt, de Politie, Brandweer, BOA bent of in een ziekenhuis werkt, of in welk uniformberoep ook actief bent, zonder jou ís er geen organisatie. Daarom is het van groot belang voor jou en jouw organisatie dat je je happy voelt in je werk. Mijn training richt zich daarop.

 

Heb je interesse? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Je kunt je individueel inschrijven of samen met je team.

Ik kan je ook 1 op 1 coachen op dit thema.

 

Special voor juristen:

Hoe zet ik mijn gevoel en emoties in ten behoeve van mijzelf en mijn omgeving?

Deze training levert je o.a. op:

  • Kunnen toepassen van de systematiek van het kernkwadrant;

  • Gewaar kunnen zijn van gevoelens, in het hier en nu;

  • Kunnen benoemen van gevoelens en emoties;

  • Belemmerende gedachten kunnen benoemen en ze effectief kunnen uitdagen;

  • Effectief kunnen omgaan met boosheid.

Motto: “Sterkte kan zwakte zijn en zwakte, sterkte.”

 

Jurist, een prachtig en waardevol beroep. Toen ik in 1990 beëdigd werd als advocaat zag de wereld er anders uit dan nu. In de 31 jaar dat ik de advocatuur heb beoefend heb ik dan ook veel zien veranderen. Maar 1 ding niet!

Juristen zijn analytisch, kunnen goed abstract en in concepten denken. En denken, dát kunnen ze! Vooral vakinhoudelijk; wetteksten, jurisprudentie, verbanden leggen of ze creëren. Dáár zit je kracht als jurist.

Kracht, kernkwaliteit maar ook: Valkuil. Want in hoeverre is er ruimte voor gevoel, emotie, naast al dat ge-analyseer? Ratio is belangrijk, voelen evenzo.

Als advocaat heb ik altijd ‘veilig’ weg kunnen blijven bij ‘soft skills’ als gevoel en emotie. Emoties? Te eng, te onzeker. Voelen? Ik voelde vaak niets. Mijn pleidooien hebben er overigens niet onder geleden. Ik won zaken op kennis en argumentatie. (Ik verloor er ook wel. You win some, you lose some.)

Maar een emotionele client(e), gedoe binnen de maatschap, toestanden thuis? Ik kon er maar moeilijk mee overweg.

 

Kon ik toen maar toepassen wat ik mijzelf inmiddels eigen heb gemaakt. Gewaarworden van gevoelens, accepteren van emoties, het brengt je zoveel verder. Kwetsbaarheid tonen, het maakt je sterker. Niet meer krampachtig door het leven maar vrij en zelfverzekerd.

Ik gun dit iedereen. En daarom heb ik het tweedaags trainingsprogramma “Hoe zet ik mijn gevoel en emoties in ten behoeve van mijzelf en mijn omgeving” gemaakt.

 

Heb je interesse? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Je kunt je individueel inschrijven of samen met je team.

Ik kan je ook 1 op 1 coachen op dit thema.

Voor HR managers:

Hoe trek ik gemotiveerde mensen aan en hoe behoud ik de goede voor mijn organisatie?

Deze training levert je o.a. op:

  • Authentiek leiderschap;

  • Tools om jouw organisatie psychologisch veilig in te kunnen richten;

  • Kunnen denken en handelen vanuit zingeving;

  • Dilemma’s rondom macht en controle in de organisatie kunnen aanpakken;

  • Diversiteit en inclusie kunnen implementeren in jouw organisatie.

Motto: “Het belang van fuck-ups.”

 

Mijn generatie (ik ben geboren in 1960) zit simpel in elkaar. Althans, zo lijkt het. Wij gingen naar school, liefst het hoogste niveau. Daarna een vervolgopleiding, een baan, geld verdienen, trouwen, een auto en een huis. Ziezo!

Mijn kinderen doen het al anders. En, de huidige Generatie Z? Wéér anders.

 

Ontplooiing en zingeving, daar moet tegenwoordig ruimte voor zijn in organisaties. Eigenheid dát is belangrijk. Ruimte om jezelf te kunnen zijn, jezelf te kunnen ontplooien in overeenstemming met je kernwaarden. Dat betekent dus in elk geval dat je jezelf kunt én mag zijn, op de werkvloer.

Wat betekent dat voor een organisatie? Veel!

Diversiteit omarmen, inclusief zijn en fuck-ups kunnen delen. Dienend, authentiek leiderschap ten toon spreiden en de dialoog aangaan. Om er een paar te noemen.

Voor mensen zoals ik, Boomers, is deze stijl van authentiek leidinggeven niet evident. Maar, ook niet voor de generatie die na ons kwam, de Generatie X. En toch is dat de enige manier om op dit moment in elk geval, je bedrijf toekomst bestendig te houden.

Ik heb de tweedaagse module: “Hoe trek je gemotiveerde mensen aan en hoe behoud ik de goede voor mijn organisatie” gemaakt om inzicht te geven in de huidige dilemma’s van leidinggevenden en om praktische handvatten aan te reiken om psychologische veiligheid op de werkvloer, die zo belangrijk is voor het optimaal functioneren van het team en de organisatie, te garanderen.

Heb je interesse? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Je kunt je individueel inschrijven of samen met je team.

Ik kan je ook 1 op 1 coachen op dit thema.

 

Voor teams, leidinggevenden en HR-professionals:

Succesvoller zijn door je kwaliteiten nóg effectiever in te zetten.

Deze training levert je o.a. op:

  • Jouw kwaliteiten en uitdagingen kunnen combineren;

  • Kunnen omgaan met ‘moeilijke’ communicatiestructuren;

  • De principes van het verbindend communiceren kunnen toepassen;

  • Boosheid kunnen managen.

 

Motto: “Ken Uzelve.”

 

Waar draait het om in het leven? Om heel veel, maar communicatie is álles.

Communicatie is er bovendien altijd en overal, je kunt immers niet niet-communiceren. Dus, communicatie is echt belangrijk. Jammer dat het dan toch zo vaak mis gaat.

Ik schreef er een tijdje geleden nog een bijdrage over op LinkedIn: “Om die bóóm!”

Mensen zijn en bestaan in relatie tot elkaar. Verbinding is het ‘toverwoord’. Je hoort het niet voor niets steeds vaker; “we moeten verbinden”. Het wordt wel eens vergeten in onze westerse geïndustrialiseerde maatschappij. En in relatie staan betekent automatisch communiceren. En daar gaat het dus jammer genoeg vaak fout.

We zeggen niet wat we willen zeggen. Wat we willen zeggen komt vaak heel anders bij de ontvanger over. Wat we zeggen wordt niet ondersteund door onze houding. Of; “Ik dúrf gewoon niets te zeggen!”

Het succes van teams en daarmee van je onderneming hangt rechtstreeks af van hoe succesvol er gecommuniceerd wordt. En omdat communicatie één van de lastigste zaken is heb ik de tweedaagse training: “Succesvoller zijn door je kwaliteiten nóg effectiever in te zetten” gemaakt. Speciaal voor jou als leidinggevende en HR-professional en jullie teams.

Heb je interesse? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Je kunt je individueel inschrijven of samen met je team.

Ik kan je ook 1 op 1 coachen op dit thema.

X
X